Bodil Hedlund - konstutställningar, Edsvik Konsthall, vernissage
  Bodil Hedlund
Utställningsidè
- Synopsis

www.bodilhedlund.com/Synopsis_Bildmaterial_B Hedlund.html
 
  Vi präglas av erfarenheter och upplevelser inte bara i våra egna liv utan också av vad tidigare generationer gått igenom.

Ett mörkt drama i min familj på 20- och 30-talet kom att prägla inte bara min mormors liv utan även min mors och till sist i viss mån även mitt liv. Det handlar om försäkringssvindel, mord, självmord (begånget av den sannolike mördaren) och rättsliga efterspel i form av åratal av juridiskt processande mellan mäktiga försäkringsbolag och änkan med 4 minderåriga barn dvs. min mormor. En sårbar kvinna med styrka och mycket mod och handlingskraft - ett stycke kvinnoliv.

I mitt målande gestaltar jag mänskliga tillstånd såsom ensamhet, utsatthet, skörhet, sårbarhet och längtan men också mod. Modet att våga ge sig ut på djupt och okänt vatten, beträda tunna isar och visa sig i sin sårbara nakenhet. Motiviskt ses inte sällan vattenytor som i "På djupt vatten",  tunna isar som i "På tunn is", sköra tidlösa föremål som skålar/ kärl, naken rispad hud som i "Sårbart naken" och livstycken/korsetter som metaforer för kvinnoliv. Till dessa motiv i idéutställningen vill jag foga målningar baserade på dramat i familjen såsom "Brottstycken".

Tanken är inte en utställning där jag berättar en historia om ett drama, även om dramat beskrivs i de dagstidningsartiklar som finns screenade på 3 av målningarna i förslaget nedan. Tanken är att den existentiella kvinnoerfarenhet som dramat utgör är grunden för mitt liv och alltså mitt målande,  och att den därför får ligga som en sammanhållande bakgrund till det föreslagna bildmaterialet nedan.

Namnförslag:
- Livstycken Brottstycken
- Ett stycke liv
- Stycken av kvinnligt liv
- Livstycken

www.bodilhedlund.com/Synopsis_Bildmaterial_B Hedlund.html

 

  Bildmaterial - Exempel på målningar för utställningen

 

   
 

På djupt vatten 120x100. Akryl på duk

 

 
Ett stycke liv 90x75
Text och foto screenat på akrylmålning på duk som därefter vidarebearbetats med akryl, akryl+screen+akryl

 

 
Hopp 150x130. Akryl på duk
 
Rötter 150x120. Akryl på duk
 
Änkan 90x75
Akryl+screen+akryl
 
Mässa 130x110. Akryl på duk
 
Vidöppen 90x75. Akryl på duk
 


Brottstycke 90x75.
Texten, en artikel i SvD från 1932, akryl+screen+akryl och slutligen färgborttagningmedel

       

 

Ofattbar 90x75. Akryl på duk
 
Flyt i natt 100x80. Akryl på duk
 

 

 
Tredje natten 75x90. Akryl på duk

 

 
Vägen hem 150x130. Akryl på duk (Inte säker på att den ska med..)

 

 
Utsatt II 150x120. Akryl på duk

 

 
Think different 110x90


Minne 90x75. Akryl på duk
 


Fragment 90x75. Akryl på duk
 

 

 
På tunn is 90x120 Akryl på duk
 
Sårbart naken 90x75. Akryl på duk
 
Vägganteckningar 90x75 Akryl på duk

 

 
Järn 100x80.Akryl på duk
 
Luftburen Bort 80x100
 
Anteckningar Grå 100x90

 

 
Gluggar 110x90
  Målningar i små format typ 30x30 kan vara aktuella att tillfoga
       



Som komlement till målningarna skulle man kunna visa verkliga objekt med direkt anknytning till temat /ämnet.

Mormors Livstycke (se foto t h)
Brudskorna
Dokument från dramatiken under 1930-talet i form av :
Den faktiska tidningsartikeln
Kungl. Majt:s dom i Svea Hovrätt
mm

Även annan scenografi skulle jag tycka vore intresssant att prova.

 

 

 


Vit brud. (Från utställning på Edsvik Konsthall)
Skulle kunna fungera i rummet tillsamman med annan "rekvisita" med anknytning till temat och ämnet. Alternativt endast själva Livstycket. Det senare är vad jag själv lutar åt.

 

 
Brudskorna.
Skulle kunna fungera i rummet tillsamman med annan "rekvisita" med anknytning till temat och ämnet.

 

 
Brudhalsband
Skulle kunna fungera i rummet tillsamman med annan "rekvisita" med anknytning till temat och ämnet.